söndag 25 november 2012

RTG: Nationella provet på iPad


Nationella provet i Svenska i två klasser på Ross Tensta Gymnasium i fredags.
Så här gjorde vi:
Vi skapade ett rum i Fronter med endast ett verktyg som var inlämningsverktyget. Inlämningsmappen ar endast öppen mellan 11.00 och 14.00 som var de tider de fick lämna in.
På dagen lade vi ut ett tangentbord på varje bänk. Eleverna fick koppla ihop iPad och tangentbord via Bluetooth. Då kom det första problemet. Alla tangentbord dök upp med samma namn på iPad. Så alla fick en lista på 7-8 tangentbord med samma namn. Det var svårt att veta vilken som var det som de hade framför sig. Men det visade sig att det oftast var det översta och i och med att fler kopplade ihop minska listan. Eleverna fick även stänga av wifi eller som en del gjorde, slog på flygplansläge. De får ju inte ha tillgång till internet när de skriver.

Sedan var det bara att sätta igång. Eleverna skrev på och inga problem uppstod. En elev verkade ha fått ett måndagsexemplar av ett tangentbord. Den verkade glappa i kontakten. Ibland gick det att skriva och ibland inte. Problemet löstes med att byta tangentbord.
Vid elvatiden var det dags för de första att lämna in. Det var då jag fick jobba lite. Jag hade nämligen förberett eleverna och deras iPad dåligt. Många hade inte uppdaterat pages till den senaste versionen. I den versionen kan de nämligen öppna dokumenten i andra appar. För de som hade uppdaterat gick det smidigt att lämna in i Fronter. Jag fick visa dem lite snabbt då de inte hade lärt sig ännu. De som inte hade uppdaterat fick först maila dokumentet till sig själva och sedan därifrån fortsätta med att lämna in i fronter. Detta medförde att det blev fler ställen att radera dokumentet på.
Läxan är att jag/vi på skolan måste se till att både elever och deras iPad är uppdaterade. Vi kanske även kan låta eleverna maila sina dokument direkt till läraren när det gäller inlämning av det nationella provet. Det kan stödjas av att en elev faktiskt inte kunde ladda upp dokumentet i Fronter. Vi gjorde precis som vi brukar och som fungerade på alla andra, men dokumentet kom helt enkelt inte in. Det såg ut som om det laddades in, men när uppladdningen var klar, fanns inte dokumentet där. Eleven skickade  även dokumentet till mig och jag försökte att lämna in i dennes namn. Det gick inte heller.
Vi vågade inte förlita oss på att eleverna skulle lämna in via mail då lärarna har rapporterat att mailen har strulat tidigare. Så vi ville har flera system samtidigt. Jag tror att problemen med mailen härstammar från mina försök att koppla på skolmailen på deras iPad. De fick ett konto på iPaden som inte fungerade men som låg som huvudkonto.

Så mellan kl. 11 och 14 fick jag springa runt i klassrummet och hjälpa dem med hur de skulle lämna in. Eftersom jag hade missat att många inte hade uppdaterat fick jag göra det själv eftersom lärarna inte visste hur man gjorde. Men det gick bra. Så till nästa gång ska jag se till att alla iPad är uppdaterade och lärarna ska veta hur man gör när man lämnar in i Fronter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar